Door van de drukke Reinpadstraat een ‘fietsstraat’ te maken, scoorde Genk twee vliegen in één klap: fietsers ervaren meer comfort én voelen zich een pak veiliger. Door het succes kregen ook al andere wegen het statuut van fietsstraat en komen er in de toekomst nog nieuwe fietsstraten bij.
De Reinpadstraat is een belangrijke fietsverbindingsas tussen de scholencampus en het centrum. Vooral vlak voor en na schooltijd is de straat erg druk. In de paasvakantie van 2016 werd de straat ingericht als fietsstraat, waardoor het comfort en de veiligheid van fietsers aanzienlijk is gestegen. Het stadsbestuur wil dan ook zo veel mogelijk mensen op de fiets krijgen.
In principe volstaat het om aan het begin en het eind van een fietsstraat de specifieke verkeersborden te plaatsen. Maar Genk nam extra maatregelen om nog meer resultaat te boeken:
-
De rijweg kreeg een gekleurde toplaag;
-
De rijbaan werd in twee duidelijke rijrichtingen verdeeld;
-
En er werden extra wegmarkeringen en infoborden aangebracht.
TIP: het volstaat niet om de vereiste verkeersborden te plaatsen (hoewel dat natuurlijk de goedkoopste optie is). Zorg ook voor wegmarkeringen en infoborden die de regels samenvatten.
Er werd ook uitvoerig gecommuniceerd over de fietsstraat. De bewoners van de Reinpadstraat en de zijstraten kregen een infobrief in de bus en tijdens een infosessie werd het principe van de fietsstraat uitgelegd. Verder werden alle Genkenaren geïnformeerd via de stedelijke infokanalen en media. Een infobord aan het begin van de straat wijst gebruikers op hun rechten en plichten.
TIP: kies voor een toplaag die bij nat weer niet te glad wordt.
De resultaten bleven niet uit. Fietsers ervaren meer rijcomfort en hun veiligheid werd aanzienlijk verhoogd. Er komen veel positieve reacties van fietsers. Een nameting bevestigt het succes van de fietsstraat: er zijn meer fietsers én minder auto’s dan voordien. Fietsers van parallelle straten met gewone fietspaden maken soms zelfs een omweg om via de fietsstraat te kunnen rijden.
Ook buiten Genk oogst het initiatief volop lof. De stad kreeg van de krant De Standaard de prijs Het Lichtend Pad. Daarmee geldt de Reinpadstraat als absolute hemel voor fietsers!
Stad Genk heeft al twee bijkomende fietsstraten ingericht: de ventwegen langs de Europalaan en de Schabartstraat. Door het succes komen er in de toekomst bijkomende fietsstraten. Bovendien tonen andere gemeenten interesse in het project. De stad Peer heeft een fietsstraat dwars door het centrum aangelegd en in Hasselt werden alle straten in de binnenstad, met uitzondering van de voetgangerszone, omgevormd tot fietsstraat.
TIP: geef de voorkeur aan trajecten waarbij fietsers over de volledige lengte voorrang hebben aan kruispunten. Maak dit ook duidelijk in de zijstraten, met wettelijke borden en wegmarkeringen, zeker als voordien voorrang van rechts gold.