In 2008 was Ham een van de eerste gemeenten die het netwerk aan trage wegen op hun grondgebied in kaart brachten. Vandaag staat de gemeente verder dan ooit met een eigen beleidsplan voor de instandhouding van het netwerk!
Trage wegen zijn verbindingen voor niet-gemotoriseerd verkeer zoals veldwegen, jaagpaden en herbestemde spoorwegbeddingen. Ze zijn ideaal voor een fiets- of wandeltocht, maar bieden ook een alternatieve en verkeersveilige route voor schoolgaande kinderen. Trage wegen zorgen voor een ecologische verbinding tussen natuurgebieden, waardoor planten en dieren zich kunnen verspreiden over een groter gebied. Ten slotte hebben ze een cultuurhistorische waarde. Dikwijls hangt er een verhaal over een oud gebruik aan vast. Verdwijnt een trage weg, dan verdwijnt ook een deel van het collectieve geheugen.
TIP: door trage wegen een toeristisch en cultureel doel te geven, kunnen soms meer middelen vrijgemaakt worden.
Ham was een van de pilootgemeenten die deelnamen aan het proefproject ‘Trage Wegen snel getoetst’ van vzw Trage Wegen. Hierdoor kon het bestuur rekenen op financiële steun van deze vzw en op deskundige begeleiding. In het kader van het project startte Ham met het inventariseren van de trage wegen op het grondgebied. Dit gebeurde door vrijwilligers en leverde een gegevensbestand op met de toestand van de trage wegen.
De trage wegen werden ingedeeld in categorieën. Van makkelijk en goed bereikbaar tot moeilijk bereikbaar en weinig verhard. Zo komen zowel gezinnen, verenigingen als de echte avonturiers aan hun trekken. Het doel van dit project is om een fijnmazig voetgangers- en fietsnetwerk te creëren om een alternatief te bieden voor de auto op kortere afstanden, dat ook gebruikt kan worden voor toeristische of culturele doeleinden.
TIP: trage wegen worden niet door iedereen positief ervaren. Eigenaars en aangelanden van de bedding zitten vaak met vragen. Ga bij de aanvang van het project met zo veel mogelijk betrokken rond de tafel zitten.
In 2010 stelde Ham een ‘Beleidsplan Trage Wegen’ op voor de instandhouding van het netwerk aan trage wegen. De gemeente streeft ernaar om de trage wegen te behouden en jaarlijks minstens twee afgesloten/ontoegankelijke trage wegen te herstellen. Bovendien ontwikkelt de gemeente waar nodig nieuwe verbindingen, in functie van missing links. Op de grens met Laakdal werden twee buurtwegen met elkaar verbonden via een brug over de Luikse Beek. Zo werd letterlijk een brug geslagen tussen Limburg en Antwerpen.
TIP: doe mee met de ‘Dag van de trage weg’ om je project extra in de kijker te zetten.
In 2010 werd ook een mooie kaart ontwikkeld met een overzicht van de trage wegen in Ham. Hierop zijn ook de bezienswaardigheden langs de trage wegen opgenomen. Deze tragewegenkaart werd in het GIS verwerkt en wordt door de stedenbouwkundige dienst gebruikt bij de afhandeling van dossiers. Zo worden bij nieuwe omvangrijke verkavelingen en bij nieuw opgestelde RUP’s en BPA’s steeds trage verbindingen opgelegd.
- Ham - Gemeente maakt prioriteit van trage wegen - projectfiche.pdf (133.38 KB) "pdf"
- Ham - Gemeente maakt prioriteit van trage wegen - beleidsplan trage wegen Ham.pdf (286.85 KB) "pdf"
- Ham - Gemeente maakt prioriteit van trage wegen - inventarisatieformulier.pdf (208.43 KB) "pdf"
- Ham - Gemeente maakt prioriteit van trage wegen - kaart trage wegen Ham.pdf (1.62 MB) "pdf"