Omschrijving
Door van de drukke Reinpadstraat een ‘fietsstraat’ te maken, scoorde Genk twee vliegen in één klap: fietsers ervaren meer comfort én voelen zich een pak veiliger. Door het succes kregen ook al andere wegen het statuut van fietsstraat en komen er in de toekomst nog nieuwe fietsstraten bij.
Tips
- Het volstaat dus niet om alleen de vereiste verkeersborden te voorzien (hoewel dat natuurlijk de goedkoopste optie is). Zorg ook voor wegmarkeringen en infoborden die de regels samenvatten.
- Kies voor een toplaag die bij nat weer niet te glad wordt.
- Geef de voorkeur aan een traject waarbij fietsers over de volledige lengte voorrang hebben aan kruispunten. Maak dit ook duidelijk in de zijstraten, met wettelijke borden en wegmarkeringen, zeker als voordien voorrang van rechts gold.
Sterke punten
- De rode toplaag van de fietsstraat geeft duidelijk aan dat men op een weg komt waar andere regels gelden. Zeker in de beginperiode was dit een meerwaarde omdat het concept nog onbekend was. Bij het invoeren van nieuwe fietsstraten zal de uitvoering iets ‘terughoudender’ zijn.
- De markeringen op de middenas van de rijbaan verdelen de rijbaan in twee richtingen, waardoor de fietsers in het midden van hun rijstrook zullen rijden in plaats van in het midden van de rijbaan . Ze verhinderen ook dat er op de rijbaan geparkeerd wordt.
|
Investeringskost |
|
Doorlooptijd |
|
Personeelsinzet |
Contact
Betrokkenen
- Stadsbestuur Genk, politiezone CARMA
- Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid
- De Lijn
- Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie Limburg – afdeling Mobiliteit